jueves, 3 de octubre de 2013

programació 5 anys

5 ANYS

5 ANYS · PRIMER TRIMESTRE

CONEIXEMENT D’UN MATEIX I AUTONOMIA PERSONAL

Objectius
·         Adaptar-se a les rutines i els horaris de l’aula.
·         Identificar i expressar les característiques personals pròpies.
·         Identificar les parts de la cara.
·         Reconèixer els hàbits d’higiene necessaris per a mantindre la salut.
·         Reconèixer l’existència de diferències i semblances físiques entre les persones.
·         Conèixer les peces de vestir en funció dels usos i la part del cos on s’utilitzen.
·         Desenvolupar la capacitat d’observació i atenció.
·         Identificar i expressar correctament els estats emocionals propis i aliens.
·         Utilitzar els sentits per a descobrir les característiques dels objectes.
·         Adquirir hàbits adequats en la cura de la roba i els joguets.
·         Reconèixer l’alimentació com una necessitat bàsica.
·         Desenvolupar la capacitat d’observació i atenció.
·         Conèixer i utilitzar les normes i convencions socials en la relació amb els altres.

Continguts
Conceptes
·         Característiques personals pròpies: nom i edat.
·         Les parts de la cara.
·         Diferències i semblances entre les persones.
·         Autoestima i assertivitat.
·         Peces de vestir.
·         Sentiments de tristesa, alegria,por i sorpresa.
·         Hàbits higiènics relacionats amb la salut.
·         Hàbits d’autonomia i resolució de conflictes.
·         Parts del cos: extremitats.
·         Els sentits i els seus òrgans.
·         Activitats de discriminació visual.
·         Normes de comportament en llocs públics.
·         Necessitats del cos: l’alimentació.
·         Hàbits higiènics relacionats amb l’alimentació.
·         Hàbits de cooperació i col·laboració amb els altres.

Procediments
·         Identificació dels trets físics propis.
·         Jocs per a l’exercitació de les destreses manuals.
·         Verbalització del que es vol aprendre sobre un tema
Actituds
·         Valoració de la importància de mantindre hàbits de comportament adequats.
·         Comunicació desinhibida dels sentiments, els gustos i les preferències.






COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
Adquirir autonomia en la realització de les activitats quotidianes pròpies de l’edat.
APRENDRE A APRENDRE
Iniciar-se en estratègies d’observació per a millorar l’atenció i la memòria.
Iniciar-se en l’aplicació dels coneixements adquirits a noves situacions de la vida quotidiana.



MEDI FÍSIC, NATURAL, SOCIAL I CULTURAL.


MEDI FÍSIC
ENTUSIASMAT

OBJETIUS
COMPETÈNCIES – INTEL·LIGÈNCIES
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Identificar els nombres naturals de l'1 al 7
i realitzar la direccionalitat correcta de
cada número.
Iniciar-se en l'ús i descomposició dels
reglets de Cuissenaire.
Relacionar els números amb les quantitats
corresponents.
Realitzar operacions de suma.
Comptar fins al 50 de 2 en 2, de 5 en 5, de
10 a 10.
Experimentar amb la probabilitat.
Comptar fins al 30 en sentit ascendent i
descendent.
Ser capaç de triar el laberint per trobar la
solució.
Formar sèries tenint en compte els atributs
elegits.
Formar col·leccions de blocs lògics segons
els criteris de: quantitat, color i forma.
Identificar el dibuix diferent al model.
Trobar un dibuix que falti donant un altre
complet.
Reconèixer diferents figures geomètriques.
Reconèixer visualment un camí.
Reconèixer diferents figures geomètriques.
Conèixer el concepte de més llarg, més
curt, més pesat, menys pesat i més prim.
Iniciar amb conceptes de capacitat.
C. comunicativa lingüística i audiovisual
• Expressió i comprensió oral
• Competència lectora
C. matemàtica
• Resolució de problemes
• Raonament i argumentació matemàtica
• Coneixement i maneig d'elements matemàtics
• Realització de càlculs i estimacions
C. en el coneixement i la interacció amb el món físic
• Coneixement i aplicació del mètode científic
• Comprensió de la informació científica
• Comprensió i ús de processos i eines tecnològiques
C. tractament de la informació i competència digital
• Ús de les TIC per obtenir, transformar i transmetre el
coneixement i la informació
C. social i ciutadana
• Habilitats socials (expressar idees, escoltar, dialogar, negociar,
gestionar conflictes)
• Capacitat de posar-se al lloc de l'altre
• Presa de decisions
C. artística i cultural
• Expressió d'idees a través de diferents mitjans: música, art
visual, escènica, llenguatge corporal
C. d'aprendre a aprendre
• Control i gestió de les pròpies capacitats i coneixement
• Pensament crític i creatiu
• Ús adequat d'estratègies aprenentatge
• Perseverança i seguiment del propi aprenentatge
• Habilitat per gestionar el temps de manera efectiva
C. d'autonomia i iniciativa personal
• Coneixement d'un mateix
• Iniciativa
• Creativitat
• Confiança
• Responsabilitat
• Esperit de superació
• Lideratge
• Visió de futur
• Capacitat d'avaluar accions o projectes
Cada dia s'indiquen els criteris d'avaluació i quin
tipus d'avaluació serà necessari aplicar.
Observar si dibuixen els números en la direcció
adequada, si fan el número que correspon a la
quantitat d'objectes que hi ha dibuixada i si tracen
els números amb seguretat.
• Observar si els alumnes mostren dificultats en
la descomposició dels nombres de l'1 al 5,
utilitzant els reglets Cuissenaire.
• Observar quines estratègies matemàtiques
utilitzen per resoldre els problemes.
• Observar si els alumnes han participat en el
diàleg de les històries per pensar i si aporten
possibles solucions.
• Observar si han participat activament en les
activitats d'exemple.
• Observar si l'alumne és capaç de discriminar els
bits de geometria treballats fins ara i com
representa les figures conegudes en el geoplà o
amb el tangram.
• Observa si compara la longitud de dos objectes
de manera visual o tàctil per determinar quin
objecte és més llarg o si tenen la mateixa
longitud.


I.M.

- I. Visual
espacial:
matijocs, cubs
- I. Corporal: act
manipulatives,
demostracions
- I. Interpersonal:
jocs,
aprenentatge
cooperatiu
- I. Intrapersonal:
5’ acabar,
histories,
problemes orals.
- I. Lingüística:
problemes dia,
històries
- I. Matemàtica:
contingut propi


ACTIVITATS I SEQÜENCIACIÓ

Dedicarem 1 sessió diària d’uns 30-40 min aprox.


MATERIALS I RECURSOS
 Llibre de l'alumne
 Llibre del mestre
 Geoplans
 Gomes, colors,
 Reglets
 Cordes, guixos
 Bits numerals, geomètrics
 Blocs lògics

METODOLOGIA
Seguir las indicacions del llibre del mestre en
el qual apareix el planning de cada dia.
Recordar els 3 moments del dia amb “5
minuts per començar” (càlcul mental, prov
orals o del dia), “ensenyem - aprenem” i per
acabar les activitats de “5 minuts per
acabar”.

OBSERVACIONS – VALORACIONS
Intentem treballar amb grups petits tots els
conceptes, ja que d'aquesta manera
aconseguim millors resultats i és molt més
fàcil poder dedicar més temps a cada
alumne.
Primer es realitza l'explicació asseguts al
terra, de forma lúdica i, posteriorment, cada
alumne, de forma individual, realitza la seva
fitxa.



ACOSTAMENT A LA NATURALESA
Objectius
·           Identificar els canvis estacionals de l’entorn.
·           Reconèixer els canvis que hi ha en la vida quotidiana amb el canvi de les estacions.
·           Interès per conèixer els canvis estacionals.
·            Reconèixer les característiques fonamentals de les estacions en l’entorn.
·            Observar les conseqüències dels canvis atmosfèrics en el paisatge i en la vida quotidiana.
·            Discriminar les variacions climàtiques de l’entorn i els canvis d’hàbits que es produeixen com a conseqüència seua.

Continguts

Conceptes:
·            Els canvis i les transformacions del medi en relació amb el pas de les estacions.
·            La tardor.
·            Peces de vestir adequades per a l’època de l’any.

Procediments:
·            Recollida d’informació sobre l’oratge.
·           Curiositat pels fenòmens atmosfèrics del medi natural: pluja, vent…

Actituds:

·           Interès per conèixer les característiques més importants de la tardor a la Comunitat Valenciana i per comparar-ho amb les d’altres llocs.


CULTURA I VIDA EN SOCIETAT
Objectius
·       Identificar les dependències de l’escola i les activitats que s’hi fan.
·       Reconèixer les característiques de la pròpia escola i establir comparacions amb altres.
·       Conèixer els diversos professionals que treballen en l’entorn escolar.
·       Discriminar alguns aliments i conèixer els beneficis que tenen per a la salut.
·       Establir col·lectivament algunes normes de funcionament en la vida escolar.
·       Identificar diversos tipus de cases segons el lloc on es troben ubicades.
·       Reconèixer semblances i diferències entre cases del passat i cases del present.
·       Comparar els avanços produïts en la vida quotidiana amb el pas del temps.
·       Conèixer diferents paisatges i les persones que hi viuen.
·       Discriminar les diferents dependències d’una casa i conèixer la funció que fan.
·       Reconèixer els membres que formen part de la pròpia família.
·       Conèixer i respectar altres formes de vida familiar.
·       Identificar algunes manifestacions festives i alguns costums del Nadal tant propi com d’altres llocs.
·       Identificar adorns i aliments propis en les celebracions nadalenques.
·       Identificar alguns aliments i les seues propietats per a mantindre la salut.
·       Reconèixer la forma de conservació d’alguns aliments.
·       Valorar els productes artesanals.

Continguts
Conceptes:
·       L’escola: dependències i funcions.
·       L’entorn escolar: espais i professionals del centre.
·       Tipus de cases segons el lloc on es troben.
·       Cases del passat.
·       Els membres de la família.
·       Dependències i objectes de la casa.
·       El Nadal i les seues manifestacions culturals.
·       Els productes lactis.
·       Aliments per a una dieta equilibrada.

Procediments:
·       Ús del diàleg per a establir col·lectivament normes de comportament a l’aula.
·       Anàlisi de diversos models d’unitat familiar.
·       Participació en les celebracions festives.
·       Curiositat per conèixer diversos tipus d’aliments.

Actituds:

·       Cura dels espais i els objectes del centre.
·       Valoració de la importància de l’ordre i la netedat a l’aula.
·       Valoració positiva de l’entorn familiar i respecte cap a altres models familiars diferents del propi.
·       Respecte i valoració de les celebracions nadalenques diferents de les pròpies.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES: COMPETÈNCIA SOCIAL I CIUTADANA

·       Aprendre a valorar i respectar altres manifestacions culturals distintes de les pròpies, cosa que permetrà l’incipient desenvolupament de conductes democràtiques i solidàries.
                       
·       Valorar les distintes cultures, descobrint similituds i diferències amb la pròpia realitat a fi d’iniciar-se en la construcció d’un comportament democràtic.

·       Valorar les tradicions culturals i artístiques de la Comunitat com a punt d’inici per a permetre una bona convivència.


LLENGUATGES: COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ

LLENGUATGE VERBAL
Objectius
·         Adquirir un vocabulari vinculat al projecte.
·         Reconèixer el nom propi i el seu ús.
·         Discriminar paraules pel nombre de síl·labes.
·         Identificar personatges, objectes i elements significatius d’un conte.
·         Conèixer i reproduir alguns contes i poemes.
·         Observar, interpretar i descriure escenes.
·         Reconèixer el menú escolar com un tipus de gènere textual.
·         Reconèixer la carta com una forma de comunicació.
·         Reconèixer cartells indicatius de pobles i ciutats.
·         Establir relacions entre el contingut d’un text i la il·lustració.
·         Adquirir habilitat i coordinació en la realització dels traços proposats.
·         Comprendre el sentit de les endevinalles i aprendre a solucionar-les.
·         Conèixer i reproduir alguns textos orals.
·         Conèixer les possibilitats del llenguatge escrit per a comunicar idees i sentiments.
·         Valorar la importància del llenguatge com a instrument de comunicació.
·         Expressar sentiments, desitjos i idees utilitzant el llenguatge oral amb correcció.
·         Prendre iniciativa a participar en les situacions de comunicació en l’aula.
·         Aprendre paraules significatives en una llengua estrangera.

Continguts
Conceptes
·         Vocabulari temàtic del projecte
·         Vocabulari temàtic: el Nadal.
·         Contes
·         Gènere textual: el menú escolar.l’endevinalla, la carta
·         El nom propi.
·         Vocabulari en anglès.
·         Cartells informatius.

Procediments
·         Descripció d’objectes, làmines i situacions.
·         Identificació de paraules bisíl·labes i trisíl·labes.
·         Descripció de fets, esdeveniments i vivències.
·         Associació de paraules amb el seu significat.
·         Traços: horitzontals i verticals, bucles ascendents i descendents.

Actituds

·         Valoració del llenguatge com un mitjà per a comunicar sentiments, experiències i desitjos personals.
·         Cura i valoració dels llibres com a instruments de comunicació.
·         Interès per la poesia i el conte com a formes d’expressió.






COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
·         Iniciar-se en l’aprenentatge de registrar informació utilitzant diversos suports.
·         Aprendre a verbalitzar les activitats abans de fer-les per a assegurar-ne la reflexió i la comprensió.
·         Conèixer la utilitat de la llengua escrita com a instrument per a conservar i organitzar la informació.


LLENGUATGE AUDIOVISUAL I TECNOLÒGIC
Objectius
·         Conèixer i posar en pràctica les normes bàsiques del funcionament de l’ordinador i diferenciar-ne els components principals.
·         Acostar-se als materials TIC amb curiositat i motivació.
·         Ser capaç d’entendre les instruccions requerides a través d’un material TIC i seguir aquestes indicacions amb precisió.
·         Participar activament en les propostes que es facen per a l’ús de les TIC.

Continguts

Conceptes
·         Jocs de memòria.
·         Galeries d’imatges.

Procediments

·         Activitats per a aprendre l’ús de l’ordinador.
·         Ús de programes TIC.

Actituds
·         Valoració de l’ordinador i altres instruments tecnològics com a mitjans per al gaudiment i l’aprenentatge.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Tractament de la informació i competència digital
·         Iniciar-se en les habilitats necessàries per a utilitzar l’ordinador i convertir-lo en un instrument d’aprenentatge.
·         Iniciar-se en l’aprenentatge d’estratègies que ajuden a buscar solucions en diverses situacions problemàtiques.


LLENGUATGE ARTÍSTIC
Objectius
·         Conèixer i utilitzar materials per a practicar les tècniques del punteig, el retallat i l’apegat.
·         Aplicar les tècniques de picat i estampació en les activitats plàstiques.
·         Explorar les capacitats expressives pròpies per a realitzar obres plàstiques personals.
·         Observar i descriure una obra d’art.
·         Conèixer i reproduir cançons, valorant les possibilitats de la música com un mitjà d’expressió.
·         Discriminar i reproduir sons segons la duració.
·         Discriminar sons segons la intensitat: forts/fluixos.
·         Conèixer les propietats sonores de diferents instruments musicals.
·         Col·laborar amb els companys en la realització de treballs col·lectius.
·         Desenvolupar l’actitud d’escolta i atenció en les audicions musicals.

Continguts

Conceptes
·         Obres d’art.
·         Cançons.
·         Fragments musicals
·         Duració dels sons: llargs/curts.
·         Intensitat del so: fort/fluix.
·         Instruments de percussió.

Procediments
·         Tècniques plàstiques: punteig, retallada , apegat, picat i estampació.
·         Utilització de grafismes per a realitzar creacions artístiques personals.

Actituds
·         Gust per conèixer i explorar les pròpies capacitats expressives.
·         Valoració de les produccions artístiques pròpies i dels altres.
·         Cura i respecte pel material plàstic.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència cultural i artística
·         Expressar i comunicar fets, vivències o fantasies a través del dibuix i d’altres tècniques plàstiques.
·         Utilitzar diversos llenguatges artístics al servici de l’expressió creativa personal.
·         Interpretar i apreciar les qualitats estètiques d’obres plàstiques presents en l’entorn.



LLENGUATGE CORPORAL
Objectius
·         Representar poemes per a dramatitzar.
·         Participar en jocs dramàtics i simbòlics.
·         Inventar un ball seguint el ritme de la música.
·         Participar en jocs de grup de contingut corporal.
·         Representar amb mímica cançons.

Continguts

Conceptes
·         Cançons.
·         Danses.
·         Poemes.

Procediments
·         Apreciació de les possibilitats de la música com a mitjà d’expressió.
·         Participació en activitats de joc dramàtic i simbòlic.
·         Interès per utilitzar les pròpies possibilitats expressives.

Actituds
·         Gust per experimentar diferents moviments com a recurs per a l’expressió i la comunicació.
·         Gaudiment amb les activitats basades en el llenguatge corporal i la dramatització.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència cultural i artística
·         Consolidar les nocions espacials i temporals necessàries per a fer dramatitzacions i coreografies senzilles.
·         Descobrir i experimentar les possibilitats motrius del cos amb intenció comunicativa.






5 ANYS · SEGON TRIMESTRE




CONEIXEMENT D’UN MATEIX I AUTONOMIA PERSONAL

Objectius

·         Identificar alguns símptomes i les conseqüències d’algunes malalties comunes.
·         Reconèixer l’eix de simetria corporal.
·         Discriminar les peces de roba adequades per a l’hivern.
·         Adquirir hàbits adequats en la cura de la roba i el material de l’aula.
·         Identificar alguns hàbits de salut adequats per a previndre malalties comunes.
·         Consolidar el coneixement de l’esquema corporal.
·         Reconèixer les normes bàsiques de seguretat viària.
·         Expressar preferències i interessos propis.
·         Experimentar a través de jocs les possibilitats motrius del cos.
·         Reconèixer els hàbits de salut adequats per a utilitzar els mitjans de comunicació i d’informació sense riscos.
·         Identificar en el propi cos quina és la part dreta i quina l’esquerra.
·         Descobrir i expressar els gustos i preferències propis referits als mitjans de comunicació.
·         Controlar amb major precisió els gestos i els moviments.

Continguts
Conceptes

·         Malalties comunes: símptomes i prevenció.
·         Eix de simetria corporal.
·         Roba adequada per a l’hivern.
·         Normes bàsiques de seguretat viària.
·         L’esquema corporal: dreta/esquerra.
·         Jocs psicomotrius.
·         Gustos i preferències.
·         Hàbits d’iniciativa i esforç.

Procediments
·         Reconeixement d’alguns senyals de circulació bàsics en l’educació viària
·         Expressió de sentiments i emocions personals
·         Identificació de les parts del cos a partir de l’eix corporal.
·         Identificació d’hàbits saludables i preventius.

Actituds
·         Valoració de la importància de mantindre hàbits de cura de la roba i del material de l’aula.
·         Respecte i valoració de les normes d’educació viària.



COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
Incrementar la pròpia iniciativa en la realització d’activitats quotidianes per a millorar l’autoestima.
Perfeccionar les possibilitats motrius del propi cos per a millorar la realització de les activitats i així poder concloure-les cada vegada d’una forma més correcta.



CONEIXEMENT DE L’ENTORN

MEDI FÍSIC

ENTUSIASMAT

OBJETIUS
COMPETÈNCIES – INTEL·LIGÈNCIES
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Identificar els nombres naturals del 8 al 10.
Realitzar la direccionalitat correcta de cada
número.
Fer sumes amb els reglets de Cuisenaire.
Resoldre problemes orals.
Relacionar els números amb els conjunts
corresponents.
Explicar i relacionar quantitats del mateix
nombre.
Realitzar les operacions de sumes amb
horitzontal i vertical.
Iniciar-se en la descomposició dels nombres
fins al 10 amb les regletes.
Comptar fins al 100, de 2 en 2 de 5 en 5, de 10
a 10.
Escriure el nombre anterior i posterior al donat.
Saber on hi ha un element més o menys.
Iniciar amb la resta.
Continuar sèries donades.
Realitzar correspondències i relacions.
Resoldre petites historietes orals on es
plantegen problemes.
Saber dir les característiques dels blocs lògics
segons l'hagin escollit i dir les diferències que
tenen respecte a un altre.
Treballar la memòria visual.
Saber identificar les meitats iguals d'una figura.
Identificar les figures que es poden dividir en
dues parts iguals.
Diferenciar la dreta i l'esquerra.
Fer estimacions de mesures.
C. comunicativa lingüística i audiovisual
• Expressió i comprensió oral
• Competència lectora
C. matemàtica
• Resolució de problemes
• Raonament i argumentació matemàtica
• Coneixement i maneig d'elements matemàtics
• Realització de càlculs i estimacions
C. en el coneixement i la interacció amb el món físic
• Coneixement i aplicació del mètode científic
• Comprensió de la informació científica
• Comprensió i ús de processos i eines tecnològiques
C. tractament de la informació i competència digital
• Ús de les TIC per obtenir, transformar i transmetre el
coneixement i la informació
C. social i ciutadana
• Habilitats socials (expressar idees, escoltar, dialogar, negociar,
gestionar conflictes)
• Capacitat de posar-se al lloc de l'altre
• Presa de decisions
C. artística i cultural
• Expressió d'idees a través de diferents mitjans: música, art
visual, escènica, llenguatge corporal
C. d'aprendre a aprendre
• Control i gestió de les pròpies capacitats i coneixement
• Pensament crític i creatiu
• Ús adequat d'estratègies aprenentatge
• Perseverança i seguiment del propi aprenentatge
• Habilitat per gestionar el temps de manera efectiva
C. d'autonomia i iniciativa personal
• Coneixement d'un mateix
• Iniciativa
• Creativitat
• Confiança
• Responsabilitat
• Esperit de superació
• Lideratge
• Visió de futur
• Capacitat d'avaluar accions o projectes
Cada dia s'indiquen els criteris d'avaluació i
quin tipus d'avaluació serà necessari aplicar.
• Avaluació continuada mitjançant
l'observació de la mestra i la participació
de l'alumne.
• Avaluació immediata amb els problemes
orals, donant la resposta amb els dits.
• Demanant una autoavaluació de l'alumne
amb cares contentes amb el seu treball.


I.M.

- I. Visual
espacial:
matijocs, cubs
- I. Corporal: act
manipulatives,
demostracions
- I. Interpersonal:
jocs,
aprenentatge
cooperatiu
- I. Intrapersonal:
5’ acabar,
histories,
problemes orals.
- I. Lingüística:
problemes dia,
històries
- I. Matemàtica:
contingut propi


ACTIVITATS I SEQÜENCIACIÓ

Dedicarem 1 sessió diària d’uns 30-40 min aprox.


MATERIALS I RECURSOS
 Llibre de l'alumne
 Llibre del mestre
 Geoplans
 Gomes, colors,
 Reglets
 Cordes, guixos
 Bits numerals, geomètrics
 Blocs lògics

METODOLOGIA
Seguir las indicacions del llibre del mestre en
el qual apareix el planning de cada dia.
Recordar els 3 moments del dia amb “5
minuts per començar” (càlcul mental, prov
orals o del dia), “ensenyem - aprenem” i per
acabar les activitats de “5 minuts per
acabar”.

OBSERVACIONS – VALORACIONS




ACOSTAMENT A LA NATURALESA
Objectius
·         Observar i descriure l’oratge que fa.
·         Associar l’oratge als símbols que el representen.
·         Observar les conseqüències dels canvis atmosfèrics en el paisatge i en la vida quotidiana.
·         Conèixer els canvis que es produeixen en els éssers vius amb el pas del temps.
·         Aproximar-se al cicle vital dels éssers vius.
·         Observar els fenòmens atmosfèrics del medi natural.
·         Formular hipòtesis sobre les causes i les conseqüències dels fenòmens atmosfèrics.


Continguts
Conceptes:
·       L’oratge.
·       L’hivern.
·       El creixement dels éssers vius.
·       Fenòmens atmosfèrics.

Procediments:
·       Observació dels canvis atmosfèrics del nostre entorn.

Actituds:
·       Interès per conèixer les característiques més importants de l’hivern a la Comunitat Valenciana i comparar-ho amb les d’altres llocs.



COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
CONEIXEMENT I INTERACCIÓ AMB EL MÓN FÍSIC
·         Conèixer les característiques de l’època de l’any en què s’està per a adaptar-hi el comportament i construir hàbits bàsics de cura de la salut.



CULTURA I VIDA EN SOCIETAT
Objectius
·         Identificar màquines i invents que existeixen en el nostre entorn.
·         Reconèixer els canvis produïts en les activitats quotidianes gràcies a la invenció de màquines i aparells.
·         Descobrir els canvis soferts en alguns invents deguts al pas del temps.
·         Participar en activitats vinculades a celebracions escolars.
·         Descriure els canvis que s’han produït als carrers amb el pas del temps.
·         Conèixer les característiques dels carrers en els àmbits rurals i urbans.
·         Reconèixer diferents oficis i professions, i els seus serveis en la societat.
·         Discriminar mitjans de transport segons el lloc per on es desplacen.
·         Valorar la necessitat dels serveis públics per al bon funcionament de la societat.
·         Conèixer i participar en les celebracions i les festes pròpies de la tradició cultural.
·         Identificar els mitjans de comunicació i d’informació més importants.
·         Distingir algunes de les característiques principals del funcionament dels mitjans de comunicació i informació.
·         Descobrir el valor de les biblioteques en la societat.
·         Descobrir les característiques dels programes televisius dirigits als xiquets i xiquetes.
·         Reconèixer els hàbits més adequats per a utilitzar els mitjans de comunicació i d’informació.

Continguts
Conceptes:
·         Màquines i invents del passat i del present.
·         El carrer.
·         Oficis i professions.
·         Serveis públics.
·         Mitjans de transport.
·         Mitjans de comunicació i informació: la televisió, la ràdio i el diari.
·         Oficis i professions relacionats amb els mitjans de comunicació i informació.
·         La biblioteca.

Procediments:
·         Participació en el Dia de la Pau.
·         Discriminació d’alguns oficis i professions.
·         Identificació dels mitjans de comunicació.

Actituds:
·         Valoració positiva dels avanços en les màquines de l’entorn per a la vida quotidiana.



COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
SOCIAL I CIUTADANA
·         Prendre consciència de les dificultats que tenen algunes persones per a moure’s pel carrer a fi d’adoptar conductes solidàries.
·         Prendre consciència de les dificultats que tenen les persones amb discapacitat i les solucions que s’han adoptat perquè puguen participar en la vida social i quotidiana.

APRENDRE A APRENDRE
·         Aplicar l’estratègia de l’orientació espacial per a saber desenvolupar-se en l’entorn pròxim


LLENGUATGES: COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ

LLENGUATGE VERBAL
Objectius
·         Identificar paraules significatives vinculades amb el projecte.
·         Identificar paraules del vocabulari del projecte i algunes de les lletres que les formen.
·         Associar paraules que formen part de la mateixa família.
·         Identificar paraules que rimen.
·         Realitzar associacions d’idees a partir de l’observació d’imatges.
·         Identificar elements clau de l’argument d’un conte.
·         Identificar i descriure les escenes que pertanyen a un conte.
·         Expressar l’ordre en què se succeeixen els fets d’un conte.
·         Conèixer i reproduir alguns contes, poemes i endevinalles.
·         Diferenciar els tipus de llibres que es poden trobar en una biblioteca.
·         Observar el format d’una notícia de diari i elaborar-ne una a partir d’una idea.
·         Adquirir habilitat i coordinació en la realització dels traços proposats.
·         Aprendre vocabulari significatiu en una llengua estrangera.
·         Conèixer les possibilitats del llenguatge escrit per a comunicar idees i sentiments.
·         Valorar la importància del llenguatge com a instrument de comunicació.
·         Respectar el torn de parla en converses col·lectives.

Continguts
Conceptes

·         Vocabulari temàtic
·         Contes
·         Família de paraules.
·         Rimes de paraules.
·         Les notícies del diari.
·         Vocabulari en anglès.

Procediments

·         Descripció d’objectes, làmines, escenes i personatges.
·         Traços: semicircular, bucle.
·         Normes de comunicació.

Actituds

·         Cura i valoració dels llibres com a instruments de comunicació.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
·         Descobrir la literatura infantil a través de contes i relats com a mig per a iniciar-se en el coneixement del codi escrit.
·         Aproximar-se a l’expressió escrita com a mitjà d’expressió d’idees, sentiments i vivències.
·         Desenvolupar les habilitats comunicatives per a crear vincles amb els altres i amb l’entorn.






LLENGUATGE ARTÍSTIC
Objectius
·         Aplicar la tècnica del plegat, la retallada i el dibuix amb retoladors i ceres per a realitzar composicions plàstiques.
·         Aplicar la tècnica de l’esgrafiat en la realització d’activitats plàstiques.
·         Utilitzar diversos materials per a fer composicions artístiques personals
·         Observar i descriure obres d’art.
·         Conèixer i reproduir cançons, i valorar les possibilitats de la música com a mitjà d’expressió.
·         Discriminar els instruments musicals de vent.
·         Discriminar i reproduir sons segons la intensitat i la duració.
·         Diferenciar alguns instruments musicals en una audició musical.
·         Utilitzar les capacitats expressives pròpies per a realitzar obres plàstiques personals.
·         Conèixer i reproduir cançons, i valorar les possibilitats de la música com a mitjà d’expressió.
·         Gaudir de les audicions musicals.

Continguts
Conceptes

·         El plegat,retall, esgrafiat i el dibuix
·         Fragments musicals.
·         Cançons
·         Instruments musicals de vent.
·         Duració dels sons: llargs/curts.
·         Intensitat dels sons: suaus/forts.

Procediments

·         Tècniques plàstiques: plegat i dibuix amb retoladors.
·         Tècnica plàstica: esgrafiat.
·         Tècniques plàstiques: retall i dibuix amb ceres.

Actituds

·         Cura i respecte pel material plàstic.
·         Apreciació de les possibilitats de la música com a mitjà d’expressió.


LLENGUATGE AUDIOVISUAL I TECNOLÒGIC
Objectius
  • Ser capaç d’entendre les instruccions requerides a través d’un material TIC i seguir-les amb precisió.
  • Participar activament en les activitats TIC.
  • Descobrir les possibilitats educatives dels ordinadors.
  • Identificar els diferents usos dels ordinadors en les activitats de la vida quotidiana.
  • Participar activament en les activitats TIC proporcionades pel mestre o la mestra.

Continguts

Conceptes
  • Conte amb errors.
  • Jocs de memòria.
  • Galeria d’imatges.

Procediments
·         Activitats per a aprendre l’ús de l’ordinador.
·         Ús de programes TIC.
Actituds
  • Gaudir del’ús dels ordinadors en la vida quotidiana.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Tractament de la informació i competència digital
  • Iniciar-se en la integració de l’ús de les noves tecnologies en les activitats quotidianes.
  • Iniciar-se en la recerca d’informació digital sobre els continguts tractats a l’aula.



LLENGUATGE CORPORAL
Objectius
  • Participar en jocs de grup d’expressió corporal i dramàtica.
  • Representar amb mímica cançons, contes i poemes.
  • Memoritzar diàlegs breus per a participar en dramatitzacions.
  • Expressar a través del llenguatge corporal sentiments i emocions.

Continguts

Conceptes
  • Obra de teatre per a dramatitzar.

Procediments

  • Participació i gaudiment en activitats de dramatització i jocs de grup.
  • Interès per utilitzar les pròpies possibilitats expressives.

Actituds
  • Interès per utilitzar les pròpies possibilitats expressives.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Cultural i artística
  • Controlar els moviments del cos a partir de l’expressió corporal de forma que es puguen transmetre, a partir d’aquesta, sentiments i vivències.
  • Aprendre, a partir del joc, com es pot utilitzar l’expressió corporal i dramàtica com a forma d’oci.













5 ANYS · TERCER TRIMESTRE



CONEIXEMENT D’UN MATEIX I AUTONOMIA PERSONAL

Objectius
·         Reconèixer les parts de la cara que hi ha a cada costat de l’eix de simetria corporal.
·         Desenvolupar la percepció visual per a relacionar una mateixa imatge presentada des de diferents punts de vista.
·         Identificar les peces de vestir adequades en funció de les diferents característiques climatològiques.
·         Reconèixer quin estat d’ànim representen distintes imatges de persones.
·         Adequar el propi comportament a les necessitats i els requeriments dels altres
·         Reconèixer el costat dret i el costat esquerre en el propi cos.
·         Identificar les accions correctes que ajuden a cuidar el medi ambient i que són respectuoses amb aquest.
·         Planificar l’acció que es farà per a acomplir una tasca.
·         Controlar les habilitats motrius bàsiques.
·         Desenvolupar hàbits de cura de la salut a través d’una alimentació equilibrada.
·         Expressar gustos i preferències referits al gaudiment del temps lliure.
·         Utilitzar la percepció visual per a completar imatges segons un model.
·         Desenvolupar la capacitat d’observació i atenció.
·         Potenciar les destreses manuals.
·         Conèixer i utilitzar les normes i convencions socials en la relació amb els altres.

Continguts
Conceptes

·         Parts de la cara: simetria.
·         Percepció visual.
·         Postures: assegut, gitat i de peu.
·         De cara/d’esquena.
·         Sentiments i emocions.
·         Hàbits de respecte i ajuda.
·         Lateralitat: esquerra/dreta.
·         La cura de l’entorn.
·         Hàbits de salut: la dieta equilibrada.
·         Peces de roba.
·         Percepció visual.

           
Procediments

·         Control de les habilitats motrius bàsiques: salts, curses i llançaments.
·         Realització de jocs diversos per a l’exercitació de destreses manuals.
·         Iniciativa i autonomia en les tasques diàries, en el joc i en la resolució de senzills problemes de la vida quotidiana.

Actituds

·         Valoració de la importància de mantindre hàbits de comportament adequats.
·         Expressió de gustos i preferències.
·         Respecte per les opinions dels altres.
·         Valoració positiva d’un mateix i dels companys.
·         Manteniment de l’ordre i la netedat de l’aula.



COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
Adquirir cada vegada més seguretat en les activitats que realitza l’alumne per a desenvolupar el seu autoconeixement.
Aprendre a resoldre els problemes o les dificultats que es pot trobar en el joc i en la relació amb els altres xiquets o amb els adults.
APRENDRE A APRENDRE
Millorar la capacitat d’aprenentatge practicant activitats d’atenció i memòria.


CONEIXEMENT DE L’ENTORN

MEDI FÍSIC
ENTUSIASMAT

OBJETIUS
COMPETÈNCIES – INTEL·LIGÈNCIES
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Representa l'enunciat d'addició i subtracció.
Determinar altures.
Utilitzar tires numèriques.
Resoldre problemes orals.
Mostra els enunciats de les sostraccions.
Calcular restes i sumes.
Completar operacions amb el signe
corresponent.
Realitzar salts de 2 en 2 i calcular operacions
diferents.
Practicar amb desenes.
Fer relacions amb reglets i palets.
Buscar els números que sumats donin el
resultat que es demana.
Comptar de 2 en 2, 3 en 3, 4 en 4, i 5 en 5.
Reconèixer signes><.
Deduir solucions dels problemes.
Introduir la divisió.
Llegir, pensar i resoldre problemes.
Resoldre històries orals i escoltar contes.
Ordenar històries temporalment.
Llegir un pictograma per obtenir informació.
Representar dades en un gràfic de barres.
Interpretar gràfics.
Diferenciar les regions de les figures.
Diferenciar els vèrtexs de les figures.
Identificar angles rectes.
Discriminar: esferes, cilindres, cons, cubs i
caixes.
Determinar altures.
Aprendre les hores.
Introduir el perímetre.
C. comunicativa lingüística i audiovisual
• Expressió i comprensió oral
• Competència lectora
C. matemàtica
• Resolució de problemes
• Raonament i argumentació matemàtica
• Coneixement i maneig d'elements matemàtics
• Realització de càlculs i estimacions
C. en el coneixement i la interacció amb el món físic
• Coneixement i aplicació del mètode científic
• Comprensió de la informació científica
• Comprensió i ús de processos i eines tecnològiques
C. tractament de la informació i competència digital
• Ús de les TIC per obtenir, transformar i transmetre el
coneixement i la informació
C. social i ciutadana
• Habilitats socials (expressar idees, escoltar, dialogar, negociar,
gestionar conflictes)
• Capacitat de posar-se al lloc de l'altre
• Presa de decisions
C. artística i cultural
• Expressió d'idees a través de diferents mitjans: música, art
visual, escènica, llenguatge corporal
C. d'aprendre a aprendre
• Control i gestió de les pròpies capacitats i coneixement
• Pensament crític i creatiu
• Ús adequat d'estratègies aprenentatge
• Perseverança i seguiment del propi aprenentatge
• Habilitat per gestionar el temps de manera efectiva
C. d'autonomia i iniciativa personal
• Coneixement d'un mateix
• Iniciativa
• Creativitat
• Confiança
• Responsabilitat
• Esperit de superació
• Lideratge
• Visió de futur
• Capacitat d'avaluar accions o projectes
Cada dia s'indiquen els criteris d'avaluació i
quin tipus d'avaluació serà necessari aplicar.
• Avaluació continuada mitjançant
l'observació de la mestra i la participació
de l'alumne.
• Avaluació immediata amb els problemes
orals, donant la resposta amb els dits.
• Autoavaluació per part de l'alumne amb
cares contentes amb el seu treball.


I.M.

- I. Visual
espacial:
matijocs, cubs
- I. Corporal: act
manipulatives,
demostracions
- I. Interpersonal:
jocs,
aprenentatge
cooperatiu
- I. Intrapersonal:
5’ acabar,
histories,
problemes orals.
- I. Lingüística:
problemes dia,
històries
- I. Matemàtica:
contingut propi


ACTIVITATS I SEQÜENCIACIÓ

Dedicarem 1 sessió diària d’uns 30-40 min aprox.


MATERIALS I RECURSOS
 Llibre de l'alumne
 Llibre del mestre
 Geoplans
 Gomes, colors,
 Reglets
 Cordes, guixos
 Bits numerals, geomètrics
 Blocs lògics

METODOLOGIA
Seguir las indicacions del llibre del mestre en
el qual apareix el planning de cada dia.
Recordar els 3 moments del dia amb “5
minuts per començar” (càlcul mental, prov
orals o del dia), “ensenyem - aprenem” i per
acabar les activitats de “5 minuts per
acabar”.

OBSERVACIONS – VALORACIONS




ACOSTAMENT A LA NATURALESA
Objectius
·         Identificar les característiques de la primavera.
·         Reconèixer els canvis que es produeixen en la vida quotidiana amb el transcurs de les estacions.
·         Reconèixer el planeta Terra i alguna de les seues característiques principals.
·         Diferenciar les activitats que es fan durant el dia i durant la nit.
·         Observar i reconèixer les fases de la Lluna.
·         Conèixer l’existència de planetes i el nom d’alguns.
·         Conèixer les parts principals del cos d’alguns animals, establint semblances i diferències entre les unes i les altres.
·         Reconèixer el tipus d’alimentació que tenen diverses espècies animals.
·         Conèixer les parts fonamentals d’una planta.
·         Identificar diferents tipus de plantes establint classificacions segons diversos criteris.
·         Classificar aliments de procedència animal i vegetal.
·         Valorar la importància dels animals i de les plantes per a la vida de les persones.
·         Identificar els canvis meteorològics de l’entorn i els canvis d’hàbits que es produeixen com a conseqüència d’aquests.
·         Descobrir diferents tipus de paisatges que hi ha al món i quines són les seues característiques.
·         Conèixer alguns elements significatius del relleu.




Continguts
Conceptes:
·       La Terra.
·       El dia i la nit.
·       Les fases de la Lluna.
·       Els planetes.
·       La primavera.
·       Els animals: parts del cos i alimentació.
·       Les plantes: tipus i característiques.
·       Aliments vegetals i animals.
·       Característiques de l’estiu en l’entorn.
·       Paisatges del món.
·       Elements del relleu.
Procediments:
·       Curiositat pels fenòmens atmosfèrics del medi natural: pluja, vent…
·       Observació dels canvis del nostre entorn.

Actituds:
·       Gust per conèixer característiques del nostre planeta.



COMPETÈNCIES BÀSIQUES: CONEIXEMENT I INTERACCIÓ AMB EL MÓN FÍSIC
·         Iniciar-se en la integració d’aprenentatges de l’entorn natural en esquemes més complexos que servisquen de base per a interpretar la realitat.

·         Desenvolupar l’habilitat d’interactuar amb el món natural per a aprendre a anticipar situacions i evitar riscos.



CULTURA I VIDA EN SOCIETAT
Objectius
·         Conèixer alguns dels professionals relacionats amb l’estudi de l’espai i de l’univers.
·         Encetar relacions respectuoses, afectives i recíproques amb els altres.
·         Interessar-se per conèixer altres cultures.
·         Reconèixer alguns senyals d’identitat cultural propis i de l’entorn.
·         Relacionar activitats d’oci i temps lliure amb el lloc on es practiquen.
·         Participar en les activitats socials i culturals de l’entorn.

Continguts

Conceptes:
·         L’univers: professionals que treballen en el seu estudi.
·         Gastronomia.
·         Oci i temps lliure: activitats i llocs.
·         Costums i tradicions de l’entorn.

Procediments:
·         Participació en activitats de l’entorn.

Actituds:
·         Disposició favorable per a relacionar-se amb xiquets i xiquetes d’altres cultures.






COMPETÈNCIES BÀSIQUES: COMPETÈNCIA SOCIAL I CIUTADANA
                                 
·         Conèixer i respectar els recursos naturals de què disposem a la Terra.

·         Participar en l’elaboració de les normes socials que regeixen distintes activitats com a base per a la construcció d’un comportament democràtic.

·         Valorar la importància de la mesura del temps per a organitzar les activitats de la vida en societat.



LLENGUATGES: COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ

LLENGUATGE VERBAL
Objectius
  • Ampliar el vocabulari referit a la temàtica del projecte.
  • Identificar les imatges que es corresponen amb l’inici i el final d’un conte.
  • Identificar les paraules significatives d’un conte.
  • Identificar elements significatius de l’escena d’un conte.
  • Descriure personatges significatius d’un conte.
  • Reproduir alguns contes.
  • Comprendre i reproduir poesies i poemes considerant-les com a font de plaer i aprenentatge.
  • Relacionar antònims referits a qualitats dels objectes.
  • Comprendre i solucionar endevinalles.
  • Reconèixer i valorar les propietats rítmiques del llenguatge.
  • Aprendre paraules en llengua estrangera.
  • Conèixer l’ús adequat del nombre en les paraules (singular i plural).
  • Adquirir coordinació i habilitat en els traços previs al procés de l’escriptura de números, formes geomètriques i lletres.
  • Utilitzar l’expressió oral i escrita per a compartir sentiments i preferències.

Continguts
Conceptes
  • Vocabulari temàtic
  • Contes
  • Gènere textual: endevinalles ipoesies.
  • Rimes de paraules.
  • Vocabulari en anglès.
  • Traços: repàs.
  • El nombre de les paraules: singular i plural.
  • Antònims.
  • Sopa de lletres.

Procediments

  • Associació de paraules amb el seu significat.
  • Descripció d’objectes, làmines, escenes i personatges.
  • Curiositat per l’argument dels contes i les narracions que es lligen.
  • Combinació de traços semicirculars i verticals.
  • Descripció d’objectes, làmines i situacions.
  • Verbalització de les seqüències d’un conte.
  • Establiment de relacions entre el contingut d’un text i la il·lustració.

Actituds
  • Expressió oral i escrita d’idees i coneixements
  • Valoració del llenguatge com a mitjà per a comunicar sentiments, experiències i desitjos personals.
  • Interès per la poesia i el conte com a formes d’expressió.
  • Iniciativa i interès per participar en les situacions de comunicació en l’aula.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Comunicació lingüística
  • Comprendre la informació gràfica que aporten distints tipus de llibres per a ampliar els coneixements.
  • Descobrir els llibres com a forma de gaudiment en el temps lliure.



LLENGUATGE AUDIOVISUAL I TECNOLÒGIC
Objectius
  • Conèixer i posar en pràctica les normes bàsiques del funcionament de l’ordinador i diferenciar-ne els components principals.
  • Acostar-se als materials TIC amb curiositat i motivació.
Continguts

Conceptes
  • Fotogaleries.
  • Activitats de memòria.
  • Ús de programes TIC.

Procediments
  • Activitats per a aprendre l’ús de l’ordinador.

Actituds
  • Gaudir del’ús dels ordinadors en la vida quotidiana.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Tractament de la informació i competència digital
  • Utilitzar els programes TIC com a mitjà d’aprenentatge i de registre d’informació personal.
  • Utilitzar programes senzills per a reforçar i aprofundir en els coneixements adquirits.



LLENGUATGE ARTÍSTIC
Objectius
  • Fer composicions plàstiques utilitzant diferents tipus de grafismes.
  • Fer composicions plàstiques personals utilitzant combinació de tècniques i materials.
  • Utilitzar les capacitats expressives pròpies per a realitzar obres plàstiques personals.
  • Conèixer i reproduir cançons, valorant les possibilitats de la música com a mitjà d’expressió.
  • Discriminar el so d’alguns instruments musicals de corda.
  • Discriminar i classificar sons de l’entorn segons l’altura.
  • Interpretar i memoritzar cançons i jocs musicals.
  • Desenvolupar l’actitud d’escolta i atenció en les audicions musicals.
  • Gaudir i interpretar el sentiment que produeix una audició musical.

Continguts

Conceptes
  • Tècniques plàstiques: grafisme i dibuix.
  • Cançons.
  • Audicions.
  • Qualitats dels sons: greus/aguts.
  • Obra d’art: L’illa del tresor, de Magritte.
  • Instruments musicals de corda.

Procediments
  • Utilització de tècniques plàstiques: repàs.
  • Apreciació de les possibilitats de la música com a mitjà d’expressió.
  • Col·laboració amb els companys en la realització de treballs col·lectius.

Actituds
  • Gust per conèixer i explorar les pròpies capacitats expressives.
  • Valoració de les produccions artístiques pròpies i dels altres.
  • Interès per participar en manifestacions artístiques de la tradició cultural.
  • Cura i respecte pel material plàstic de l’aula.



COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Cultural i artística
  • Aprendre a valorar el cant com un element expressiu més.



LLENGUATGE CORPORAL
Objectius

  • Participar en jocs d’interacció social, dramàtics i simbòlics.
  • Experimentar amb gestos i moviments per a expressar-se i comunicar-se amb els altres.
  • Participar en jocs de grup de contingut corporal.
  • Dramatitzar situacions i esdeveniments.
  • Representar amb mímica cançons i poemes.
  • Crear coreografies seguint el ritme de la música.
  • Interpretar xicotetes obres de teatre.
  • Col·laborar en la preparació de la posada en escena d’una obra de teatre.

Continguts
Conceptes

  • Danses i obres de teatre.
Procediments

  • Realització d’una dansa seguint el ritme de la músicai jocs de grup d’expressió corporal..
  • Participació en activitats de joc dramàtic i simbòlic.
Actituds

  • Gust per experimentar diferents moviments com a recurs corporal per a l’expressió i la comunicació.
  • Interès per utilitzar les pròpies possibilitats expressives.


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Autonomia i iniciativa personal
·         Despertar l’interès per descobrir nous mitjans d’expressió.
·         Adquirir un control dinàmic i postural adequat com a mitjà de millorar el coneixement i la confiança en si mateix.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència cultural i artística
·         Utilitzar el llenguatge corporal al servici de la creació artística en distintes situacions.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5.2. Distribució temporal

Les activitats d’ensenyament-aprenentatge que es desenvoluparan al llarg dels trimestres es faran a través de projectes que seran prèviament triats pels alumnes amb ajuda del tutor/a. A partir del tema escollit es realitzaran les diferents activitats per tal d’assolir els objectius i competències de cada trimestre.
El projectes de cada trimestre respondran al interès dels xiquets i les xiquetes per investigar sobre si mateixos. Partint del coneixement previ que tinguen sobre el tema, les activitats proposades aniran dirigides a ampliar la informació i a aprendre els continguts propis de cada trimestre a través del projecte triat.
L’objectiu dels projectes seran donar resposta al interès dels xiquets i les xiquetes pels objectes, les persones i els contextos que els envolten. Es pretén, a través de les activitats proposades, desenvolupar el desig de l’alumnat d’observar i conèixer el món que ens envolta.

No obstant això, esta proposta de temporalització és merament orientativa. La mateixa concepció de la metodologia dels projectes, amb un disseny obert que s’adapta a l’evolució dels esdeveniments, fa que els temps previstos siguen aproximats i flexibles, perquè la durada de cada projecte s’allargue més allà del trimestre segons el interès dels alumnes i les alumnes.
Els materials de  Grafomotricitat i Letrilandia de l’editorial Edelvives, i EntusiasMAT editorial Tekmanbooks són anuals i és el mateix docent el qui els intercalarà, d’acord amb la seua organització, entre la posada en pràctica del projecte.

MARC ESPAI TEMPORAL

PRIMER TRIMESTRE

LES ESTACIONS: la tardor
·         Conversar col·lectivament sobre aspectes de l’entorn que canvien amb l’arribada de la tardor, per després poder generalitzar-ne unes característiques. Per a això, observar durant diversos dies quin oratge fa (si plou o fa vent), com estan els arbres (el color de les fulles, si estes cauen…), com es vesteixen (si porten mànega llarga o curta, jaqueta…), quins animals veuen i què fan, quin tipus d’aliments prenen… Anotar, per mitjà del dictat a l’adult, les dades que es vagen arreplegant. Reflectir en un registre o fitxes l’observació feta.
·         Formular hipòtesis sobre si les característiques de la tardor al lloc on viuen són iguals o diferents de les d’altres llocs. Buscar en llibres, enciclopèdies… fotografies d’altres llocs i comprovar les hipòtesis inicials.
·         Realitzar l’eixida al parc dels vivers per observar eixos canvis, així com passar una estona agradable a la natura amb el fil conductor d’una història de recerca d’un element fantàstic: donyets, pirates...

Dia dels Majors ( Durant el mes d’octubre, específic per al curs de 5 anys)
Dedicar una jornada del mes d’octubre a obsequiar amb una xicoteta festa als iaios de l’alumnat. Per a això:
-        Confeccionar una invitació en què els alumnes hagen d’emplenar, per mitjà de còpia i/o escriptura espontània, el seu nom, el dia i l’hora de la celebració.
-        Demanar als xiquets i les xiquetes que porten algunes fotos dels iaios. Apegar-les en un paper continu per a l’elaboració d’un mural titulat “Els nostres iaos”.
-        Preparar alguna cançó per cantar el dia de la festa.
-        Realitzar activitats, tallers, jocs... per a compartir amb els iaios.
-        Convidar als iaios a un esmorzar al cole.

Dia de la Comunitat Valenciana (9 d’octubre)
-        Confeccionar una màscara del rei Jaume I.
-        Conte i cantar les cançons dels moros (Aram Sam Sam) i la dels cristians (Jaume I).


FESTIVITATS:  EL NAIXEMENT DE JESÚS (NADAL)
Les festes de Nadal constituïxen una de les experiències més significatives de la vida dels xiquets/es. És un bon moment per a iniciar-los en la història de Jesús, a conèixer  la seua família, el lloc on va nàixer i la vida que duien, i així ensenyar-los a compartir les seues coses amb els altres i a ser solidaris..., però no sols en esta època de l’any!
·         Conèixer el temps litúrgic al que estem, fer compromisos de preparació durant les quatre setmanes fins al Nadal, ajudant-se del signe de la corona d’Advent.
·         Plantejar preguntes per saber què coneixen sobre el Nadal i què significa per a ells. Comentar alguns dels costums propis del Nadal: muntar el betlem,  cantar nadales, entregar la carta als Reis Mags, parar un arbre, menjar dolços, com el torró o el massapà...
·         Indagar sobre altres costums o formes de celebrar estes festes nadalenques. Aprofitar si hi ha xiquets i xiquetes d’altres cultures perquè expliquen, ells o els seus familiars, com les celebren al seu país d’origen.
·         Ser solidaris i fer  l’adoració a Jesús com els pastors, amb aliments no peridors, així com un moment de trobada íntima amb eixe xiquet que vingué a salvar-nos.
·         Fer i escriure la carta als Reis Mags amb l’ajuda de la mestra i les famílies
·         Decorar la classe amb adorns nadalencs. Si s’estima oportú, es pot demanar la col·laboració de les famílies perquè porten algun adorn de casa.
·         Decorar el corredor de l’escola entre totes les classes de l’etapa d’infantil, amb la col·laboració de les famílies.
·         Cantar nadales vestits de pastorets.




SEGON TRIMESTRE

LES ESTACIONS: l’hivern
·         Conversar col·lectivament sobre els aspectes de l’entorn que canvien amb l’arribada de l’hivern. Preguntar: continuen els arbres igual?; quina roba porteu posada?; quin oratge fa?... Anar anotant durant dues setmanes les característiques observades en el registre de l’oratge del CD Recursos per al professorat. Concloure quines són les característiques de l’hivern a la localitat i dictar-les al docent perquè les anote en un tros de paper continu.
·         Formular hipòtesis sobre els aliments que prenen: mengeu el mateix ara que quan és estiu?; per què? Explicar que si fa fred solen abellir aliments més calents, com ara sopes, olles o potatges.
·         Comentar si l’hivern deu ser igual o no en altres llocs. Buscar en llibres, vídeos… imatges de l’hivern en llocs diferents d’on es viu i comparar-les amb el nostre àmbit.
·         Preguntar a l’alumnat: quan us soleu constipar més?; algú ha tingut la grip?; quan? Destacar que hi ha malalties que són més pròpies d’una època de l’any que d’una altra.
·         Aprendre poesies, refranys i endevinalles de l’hivern.

Dia de la Pau (30 de gener)
·         Contar un conte sobre la Pau.
·         Explicar als xiquets i les xiquetes el significat del colom de la pau. Dibuixar un colom en paper continu. Decorar-lo entre tots, escriure-hi la paraula PAU i apegar, al voltant del colom, fotografies de persones de diferents sexes, races i cultures. Penjar el mural a la classe.
·         Comentar i veure persones importants que van participar activament per la pau en el món.
·         El dia previ a la jornada de la Pau, els alumnes de secundària baixen a les classes de infantil a conèixer als xiquets i fan una activitat relacionada amb la pau. Cadascú es germana amb un xiquet per tal d’acompanyar-lo el dia de la Pau, que es fa una manifestació al voltant del cole.

Dimecres de Cendra
·         Contar als xiquets en que consisteix aquest dimecres i que el fa tan especial.
·         Visitar la capella per a la celebració, juntament amb els companys segons nivells i amb cançons i peticions ens posen la cendra de la mà del sacerdot.


Les Falles
•Conversar sobre la festa de les Falles: Les heu vist alguna vegada?, sou fallers?, us agraden els petards?, us agraden les festes?.
 •Els alumnes de secundària realitzen la falla,i li donen tota la seua esplendor i organització. Som infantil i primària els que aportem la resta del conjunt de la falla. El treball d'infantil és segons les seues possibilitats i els xiquets estan molt entusiasmats a realitzar-lo.
•Demanar a les famílies que porten als xiquets amb la brusa i ganes de passar-lo molt bé. S'invita als pares a veure la falla del col·legi.
•El dia que es planta al col·legi la falla els xiquets del cicle d'infantil porten la brusa i el mocador, veiem la falla i la nostra aportació a la mateixa.
Realitzar una mascletà amb “bombetes”. I l'AMPA ens convida a tots a xocolata amb xurros. I finalment es crema.



TERCER TRIMESTRE

LES ESTACIONS:La primavera
·         Conversar col·lectivament sobre l’arribada de la primavera: heu observat algun canvi en l’oratge?; i en els arbres?; hi ha més flors al camp?; veieu més animals?... Realitzar una eixida a un parc pròxim, observar quines plantes, animals… hi ha. En arribar a classe, dictar a l’adult tot el que s’ha vist al parc.
·         Observar el creixement d’una planta: al començament de l’estació primaveral, plantar una llavor en un test i, cada setmana, assignar a un grup de xiquets i xiquetes la tasca de cuidar-se’n. Explicar-los quines accions han de dur a terme (proporcionar-li aigua, llum i terra suficient) i comentar com va creixent al llarg de l’estació.

L’estiu
·         Dialogar amb els alumnes i les alumnes sobre l’estiu. Preguntar: fa més menys o calor?; quina roba porteu, és de mànega llarga o curta?; us poseu botes o sandàlies?; aneu a escola?; teniu vacances?...
·         Parlar sobre els canvis en les rutines diàries amb l’arribada de les vacances: preguntar als xiquets i les xiquetes si durant les vacances solen fer viatges llargs o eixir d’excursió. Preguntar-los si recorden el que han fet en ocasions anteriors durant esta època de l’any.

LA PASQUA
·         Conversar sobre la Pasqua: Jesús i la Creu.
·         Acolorir un dibuix del Diumenge de Rams.
·         Realitzar un dossier de fitxes de la Pasqua.
·         Esmorzar especial del dia de Pasqua: mona.
·         Jugar a la comba, empinar el catxirulo...
·         Cantar cançons (Un dia Pepito...)

Dia del Llibre (23 d’abril)
·         Realitzar una visita a la biblioteca de l’escola, a una biblioteca pública o a alguna fira que es faça sobre el llibre a la pròpia localitat o en una altra de pròxima.
·         Conversar col·lectivament sobre tot el que han aprés en relació amb els llibres i, en especial respecte als contes. Invitar-los que diguen el nom de cada part d’un llibre que recorden i, si cal, recordar els noms entre tots: portada, autor, títol, il·lustració, text...
·         Demanar als alumnes i les alumnes que porten un llibre que els agrade de casa per dir als companys i les companyes quin n’és el títol i explicar-los de què tracta. Organitzar una exposició amb tots els llibres perquè puguen observar-los i compartir-los.



6. Metodologia

6.1. Metodologia general i específica de l’aula
Potenciar i estimular la motivació de l’alumnat i utilitzar com a punt de partida els seus interessos o les seues experiències prèvies. Els mateixos xiquets són els qui, amb l’ajuda del professorat:
-        Decideixen sobre què volen saber en cada projecte i com ho faran.
-        Expliciten els seus interessos i els argumenten davant dels companys.
-        Dissenyen les estratègies d’aprenentatge i les duen a terme.
-        Intervenen en la planificació del temps, de les activitats i del producte final de cada projecte.
-        Porten a cap de forma col·lectiva índexs o mapes conceptuals que serveixen com a guions de treball en què assenyalen els aspectes que es tractaran i que es volen aprendre.
-        Busquen fonts d’informació fora i dins de l’escola i les aporten a la classe.
-        Processen la informació rebuda de forma cooperativa, aportant distintes visions i llenguatges, classificant i representant els continguts amb diversos procediments, i plantejant relacions causals i noves preguntes.
-        Desenvolupen els apartats del guió de treball en activitats individuals i grupals.
-        Elaboren un producte final que conté els aspectes més significatius de la seua investigació, per mitjà d’un dossier, una exposició...
-        Participen en l’avaluació durant totes les fases del projecte.
·         Organitzar els interessos i canalitzar les propostes que l’alumnat realitza sobre el que vol aprendre, ajudant-lo a explicitar-los i plasmar-los ordenadament.
·         Formular preguntes i oferir nous punts de vista, però sense anticipar respostes que han de ser descobertes per l’alumnat en la seua investigació.
·         Dur a terme una primera revisió dels continguts i les activitats, i tractar de trobar fonts d’informació que permeten desenvolupar el projecte.
·         Crear un clima relacional i afectiu positiu. Establir una relació de confiança entre els alumnes i l’educador, procurant sempre que es senten tranquils i confiats.
·         Potenciar la lliure expressió de les idees i el respecte per part de tots.
·         Fomentar un ambient d’implicació i interès participatiu en el grup de la classe, i en cada xiquet, sobre el que s’està treballant.
·         Ajudar l’alumnat a processar la informació per a l’obtenció d’aprenentatges significatius.
·         Propiciar la reflexió sobre el procés d’aprenentatge, amb l’objectiu que l’alumnat siga conscient del que ha aprés i de com ho ha fet.
·         Valorar els errors de forma positiva, com a passos imprescindibles per a tot l’aprenentatge i defugir explícitament les seues connotacions negatives.
·         Fer servir el joc com a recurs motivador i instrument educatiu.
·         Utilitzar estratègies comunicatives, vocabulari i terminologia adaptats a la tipologia d’alumnat que tenim a l’aula.
·         Crear conflictes cognoscitius perquè els alumnes troben per ells mateixos la possible solució a les activitats proposades, en compte de donar directament la resposta.
·         Fomentar el respecte per la diversitat i afavorir la recerca de diferents solucions a un mateix problema. Utilitzar les situacions d’interacció com un recurs més per a ajudar cada alumne que ho necessite, atenent-ne les capacitats i les dificultats.
·         Tindre en compte, a l’hora de planificar la distribució horària diària, els aspectes següents: l’alternança entre períodes de descans i períodes d’activitat; entre les activitats que requereixen atenció i concentració i altres que no en necessiten tanta; el temps de dedicació als alumnes que necessiten una atenció individualitzada; i el temps que es dedicarà a les activitats col·lectives i a les individuals.
·         Organitzar el temps de realització de les activitats tenint en compte els interessos dels alumnes i el ritme del grup de classe; respectar l’alternança d’esforç, de concentració i de moviment; i aprofitar els fets espontanis que hagen sorgit al llarg de la sessió o de la jornada.
·         Organitzar els espais perquè afavorisquen la participació, els desplaçaments, l’autonomia, el control, el treball en grup, el treball individual i el treball col·lectiu.
·         Incorporar i utilitzar en l’aula els materials que l’alumnat puga trobar en la seua vida diària i que li puga permetre diferents nivells de resolució de les activitats d’aprenentatge.
·         Implicar els alumnes, en la mesura que siga possible, en el funcionament i en l’organització de l’aula. Assignar-los progressivament responsabilitats perquè col·laboren en el manteniment de l’ordre i participen en la dinàmica establida conjuntament.
·         Establir canals de comunicació i col·laboració amb les famílies, tractant de generar un clima de confiança mútua. Comptar amb la seua ajuda a l’hora de recopilar materials i documents per al procés d’aprenentatge i fer-los-en partícips, donant-los a conèixer allò que s’ha aprés per mitjà de dossiers, murals, exposicions, festes...
·         Fer tant com es puga per equilibrar els aspectes de novetat amb el component indispensable en estes edats de reiteració i rutina.
·         Crear situacions en què la imitació i el joc simbòlic s’empren com a instruments del desenvolupament cognitiu i personal.
·         No centrar l’avaluació únicament en el resultat final, sinó analitzar tot el procés educatiu que implica cada projecte: a l’inici, durant tot el seu desenvolupament i en la seua conclusió. Per a això, cal planificar activitats perquè els alumnes puguen participar en l’avaluació del projecte, de manera que siguen conscients dels aprenentatges realitzats i dels processos que els hi han portat, alhora que els contrasten amb el que es pretenia aprendre a l’inici de cada projecte.


6.2 Activitats d’ensenyament-aprenentatge
En la planificació de les activitats realitzades al llarg de la jornada, es buscarà l’equilibri entre la necessitat de respectar els ritmes fisiològics individuals dels integrants del grup de classe (descans, aliment, activitat…) i la conveniència de mantindre rutines diàries que els puguen servir de marcs de referència per a interioritzar les primeres seqüències temporals.
D’altra banda, mantindre una rutina d’activitats estables, encara que prou flexibles per a donar cabuda a les necessitats i els interessos individuals, permetrà a l’alumnat ser conscient del treball que ha de portar a cap a cada moment sense necessitat d’alterar massa el ritme de classe per explicar les tasques que es duran a terme a cada moment.
Per a la temporalització de les activitats diàries, es tindran en compte els paràmetres següents:
·         Partir del moment evolutiu dels xiquets i les xiquetes del grup, ajustant les tasques a les seues possibilitats d’atenció i treball.
·         Respectar la globalitat dels alumnes i les alumnes, evitant segmentacions temporals arbitràries.
·         Mantindre una seqüència de ritmes i rutines equilibrada.
·         Cobrir les necessitats i els interessos del grup de classe.
·         Contemplar els ritmes individuals dels alumnes i les alumnes.
·         Adequar les tasques a realitzar a la distribució espacial i als recursos materials i personals de què dispose el centre.
En conseqüència, les activitats d’ensenyament-aprenentatge seguiran una seqüència de rutines que ajudarà els xiquets i les xiquetes a organitzar el temps que estan a l’escola, tenint en compte, entre altres, la necessitat de reservar temps específics per a les activitats següents:
·         Temps d’assemblea ( que comprendrà dos moments marcats):
1.                  Reflexió i oració del matí.
2.                  Activitats pròpies de l’entrada i de la recepció del grup; planificació col·lectiva amb l’adult del treball que faran durant la jornada.
·         Temps de treball individual: realització de les activitats acordades ajudats pel docent.
·         Temps de racons: realització d’activitats lúdiques i de xicotetes investigacions, d’acord amb els interessos individuals de l’alumnat.
·         Temps de neteja: activitats com arreplegar i ordenar els materials utilitzats, guardar els treballs no acabats, etc.
·         Temps de treball en grup: realització d’activitats col·lectives atenent distints criteris d’agrupament.
·         Temps d’activitats motrius: propostes relacionades amb el desenvolupament psicomotriu.

Les següents propostes didàctiques estan pensades per a que l’alumne arribe a assolir tant els objectius com les competències pròpies del curs. Es treballaran d’acord als projectes triats.
·    Elecció de la mascota de classe.
·    Elaboració de treballs de plàstica amb diferents tècniques sobre la mascota.
·    Audició de contes relacionats amb la mascota de aula.
·    Investigació sobre la nostra mascota de aula a través de informació facilitada per les famílies i material elaborat pel tutor/a.
·    Elecció dels projectes a desenvolupar al llarg del curs.
·    Realització de diferents activitats relacionades amb els projectes escollits per tal de assolir el objectius del curs.
·    Experimentació dels alumnes amb objectes relacionats amb els projectes.
·    Utilització de les noves tecnologies per a diferents activitats relacionades amb els projectes: vídeos, jocs informàtics...
·    Realització de diferents tallers a el aula on les famílies formaran part.
·    Elaboració de treballs que els alumnes podran portar a les seues cases, per tal d’ensenyar el que van aprenent al llarg dels projectes.
·    Realització de diferents murals.
·         Realització d’un dossier de fitxes que mostren el que hem aprés al llarg dels projectes.
·         Realització de jocs lúdics on el xiquet puga aprendre jugant.
·         Realització de jocs dramàtics on es presenten situacions relacionades amb els projectes.
·         Utilització de diferents cançons relacionades amb els proyectes i memorarització de les mismes.
·         Realització de diferents treballs i activitats d’inici a la lecto-escriptura.
·    Ubicar el nom als diferents llocs segons la consigna establida (abecedari, votació de la mascota, etc.).
·    Fitxes dels quaderns de EntusiasMAT ed. Tekmanbooks.
·    Fitxes dels quaderns de grafomotricitat d’Edelvives. (Sóls 3 anys).
·    Fitxes del quadern ( nº 1 ) de letrilandia d’Edelvives. ( Sóls 4 anys)
·    Fitxes dels quaderns ( nº 2,3,4,5 ) de letrilandia d’Edelvives. ( Sóls 5 anys)



6.3  Metodologia de la lectoescriptura


A l’Educació Infantil treballem la lectoescriptura partint sempre del nivell de desenvolupament dels i les alumnes, així com dels seus interessos i motivacions.

CLASSES DE 3 ANYS

La lectoescriptura en 3 anys es basa en els canals sensorials; visual, auditiu i manipulatiu.

Partint del seu nivell evolutiu, comencem treballant el propi nom de forma visual, identificant la seua primera lletra (sempre en majúscules) i la dels seus companys de taula i més tard les lletres que formen el seu nom i els dels altres.

L'assemblea serà el lloc i el moment de major treball
lectoescriptor, per la seua estructura repetitiva i participativa, per a a poc a poc, anar passant al treball en grups i més tard individual. Així anirem treballant atenció, percepció, memòria  i l’abstracció, amb activitats que a més, desenvolupen la discriminació auditiva , visual i fonètica de les paraules més significatives : els seus noms. A poc a poc, anirem introduint frases a la pissarra amb dificultat creixent, jocs de discriminació i reconeixement de les lletres dels seus noms, contes, joguines on el so de les lletres del nom dels companys i companyes seran les protagonistes... els encarregats i encarregades...

Tota la classe oferirà impactes visuals motivadors perquè cada xiquet/a avance al seu ritme i poder observar en quin nivell de maduració es troba cadascun dels xiquets i xiquetes; noms propis, nom de les classes, noms dels equips..

Després, a nivell manipulatiu, posarem al seu abast lletres de la grandària adequada per a treballar la composició del el seu nom i més tard el dels companys i companyes. Partirem en un principi d’un model per a més tard, en funció del desenvolupament individual anar retirant-lo quan siga possible.
També proposarem treballs de composició de paraules significatives relacionades amb les unitats de programació, sempre respectant les individualitats, oferint així l’ajuda necessària per a l’elaboració satisfactòria de l’activitat plantejada..Dins d’aquest bloc, altres de les activitats més rellevants seran: associació nom- foto, el racó de les lletres ballarines...

Els llegirem contes, memoritzaren refranys, poesies, refranys..., jugarem amb  les endevinalles,  llegirem les circulars que enviem a casa així com el treball fet al full... fent que siga motivador per al grup, la participar en el treball de la
lectoescriptura, potenciant així la motivació mitjançant la imitació de models i pautes de comportament front la lectura.

L’aspecte més important serà partir sempre del so dels fonemes i de la relació amb els seus noms.

Pel que fa al treball de l’escriptura, treballarem la grafomotricitat donant importància als moviments de dalt a baix i d'esquerra a dreta bàsics per al nostre model d’escriptura.

Treballarem mitjançant racons i activitats dirigides els traços de preescriptura planificats , resseguint el traç en relleu, realitzant-lo en paper continu, DNA3, DNA 4... Per tal d’adquirir un control de la mà i dits per a un traç ferm. També utilitzarem el material de Grafomotricitat d’Edelvives.
A mesura que estiguen preparats, anirem introduint l'escriptura de les lletres del seu nom, en proporcions ben grans i amb diferents materials (gomets, plastilina…) acabant reduint l'espai i escrivint amb llapis triplus i amb retoladors grossos .
Treballarem l’escriptura del nom resseguint el nom plastificat amb retoladors.

NOTA: respecte a les endevinalles a les classes de 3 anys, cal donar-los punts de referència, (són molt xicotets) posant les solucions en lloc visible, exemple en la taula de la mestra: diferents joguines, conte, got, globus...per a que ho relacionen, en l’endevinalla. Resumint, suport visual. 


CLASSES DE 4 ANYS
A les classes de 4 anys aquest treball continuarà basant-se en els canals sensorials. Partirem del treball amb les lletres majúscules relacionades tant en els noms propis com en les paraules més properes a ells i elles ; nom dels companys i companyes, les poblacions, vocabulari relacionat amb el cap de setmana... Així incidirem en discriminació visual, auditiva, reconeixement de lletres, associació sempre al so de la lletra i no al seu nom, relació amb l’abecedari situat dalt de la pissarra, construcció i composició de paraules, escriptura de paraules partint sempre del sentit , reconeixement global de paraules i en els casos que estiguen madurativament preparats i preparades, lectura i comprensió de paraules.
Partirem de les paraules més significatives per a ells i elles per tal de potenciar a poc a poc el reconeixement de tots els fonemes més habituals del nostre llenguatge. Així, aquest treball sempre partirà de la relació del so amb la lletra del nom dels companys i companyes, i serà aquest un aspecte treballat al llarg de tot el curs.
Algunes de les activitats que realitzem:

- HÀBITS I RUTINES:

El  missatge secret del dia, notícies, roda de parlar...
Jocs de llenguatge: per treballar tant la ruta visual com la fonológica, jocs de pensaments( sempre relacionats amb el llenguatge...) El que hem de tindre clar és treballar per la comunicació i la comprensió, punts fonamentals per a la lectura, res haurem fet si l’alumnat no entén allò que llegeix. La comprensió lectora. És per aixó que partirem del sentit de les paraules, frases, refranys...
L’ideal és la comprensió del nou llenguatge, i no tant l’adquisició dels mecanismes.
És  molt important l’actitud del docent de cara a motivar l’alumnat, en els materials... La lectura ha de ser una aventura feliç tant per la mestra/e com per als xiquets/es.
PER TOTES AQUESTES QUESTIONS EL LLENGUATGE ORAL I ESCRIT HAN D’ANAR CONJUNTAMENT.
L'assemblea: passant llista identificant el seu nom i els noms dels companys, així com altres paraules relacionades amb les rutines i l'organització de la classe: dies de la setmana, mesos, equips, normes……

Posant la data , memoritzant cançons, refranys, poesies, i altres textos breus com embarbussaments o endevinalles…..

El vocabulari de les temàtiques treballades, identificant-lo i relacionant-lo amb imatges.

- ALTRES ACTIVITATS

- Escriptura espontània tant de paraules com de frases partint sempre del sentit del llenguatge i de la necessitat de comunicar-nos. A partir de qualsevol intenció comunicativa ja siga individual o de grup, el mestre realitza un treball amb el o els alumnes per tal d’anar creant noves estructures de pensament.
-Al racó de “Les lletres” on proposem un gran ventall de possibles activitats de dificultat progressiva que afavoreix la resposta front a les individualitats.
- Racons de joc simbòlic: El mercat, l’Hospital, La perruqueria... son jocs als que se’ls carrega de contingut lectoescriptor: llistats de compra, informes mèdics i receptes, llistats de preus...
.Treball de les lletres partint del nom dels companys i del vocabulari de l'aula.
.Identificar les síl·labes d’un mot

.Composició de paraules amb ajuda de tots/as els companys/as.

.Treballs on es donen pauta d’orientació i direccionalitat correcta, potenciant les habilitats necessàries, sense oblidar pressió, prensió i força motriu que afavoriran l’escriptura.

-Lectura de contes i avanç del que succeeix en ells a través de les seues imatges.

-Ús de pictogrames .
Al Tercer trimestre anirem introduint el món de les minúscules progressivament,  introduirem les vocals i la seua escriptura dins d’una pauta doble,  amb el traç i  direccionalitat correcta. Fitxes del quadern ( nº 1 ) de letrilandia d’Edelvives. ( Sóls 4 anys)

En activitats que van sorgint al llarg del curs: festes i obres de teatre, tallers de cuina……






CLASSES DE 5 ANYS

El nostre objectiu és potenciar el desenvolupament del llenguatge i de les habilitats comunicatives perquè, a través de diferents experiències, els i les alumnes es comuniquen, s'expressen, representen el seu món  tant interior com social.

Al llarg del curs anirem introduint el món de les minúscules progressivament, així, al primer trimestre introduirem les vocals i la seua escriptura dins d’una pauta doble,  amb el traç i  direccionalitat correcta. A partir del segon trimestre apareixeran els noms dels xiquets i xiquetes en minúscula i la motivació ens encaminarà a realitzar un fum d’activitats en les que la lectura i escriptura seran les protagonistes. Iniciem el treball en la grafia cursiva dins de la pauta Montessori, treballarem les consonants en minúscula una per una (l, ll, m , n , t...) basant-se en discriminació visual, auditiva, reconeixement, pronunciació, lectura i comprensió de paraules i/o frases..., en funció del desenvolupament del grup. Reforçant, amb aquest mètode el treball paral·lel constructiu que es ve fent des dels 3 anys.

Treballem l'expressió oral a través de nombroses activitats diàries a l'aula:

- HÀBITS I RUTINES:

• Assemblea: normes, conversa, salutacions,notícies, votacions, resolució de conflictes, coneixements…

• Cançons, refranys, poesies,contes…

• Estructuració de frases,  ritme i entonació, vocabulari...

- RACONS:

• Joc simbòlic

• Joc de lletres

- JOCS DE PATI: relació social diària entre els xiquets, xiquetes i adults que conviuen a l’Escola.

- ALTRES ACTIVITATS:

Dramatitzacions, teatre amb titelles, disfresses…

• Contes.

• Poesies, cançons, embarbussaments…

Realitzem activitats en les quals els i les alumnes adquireixen coneixement de cadascuna de les lletres a través dels noms dels companys/as i de vocabulari que treballem a la classe. Així mateix realitzem activitats en les quals treballem la composició de la paraula, construint la paraula , frases ... tant a nivell col·lectiu com individual. Encetem el treball amb un procés de construcció
grupal que va passant a convertir-se, depenent del nivell de cada xiquet i xiqueta, en un treball més individual i espontani.
La proposta de treball es basa que els factors lingüístics (sintàctics, semàntics, fonològics i lèxics) precisos per a abordar la lecto-escriptura, siguen tractats de forma natural i diària a l'aula i amb activitats motivadores que tinguen sentit per al nostre alumnat. Així sense forçar, anem convidant als xiquets i xiquetes a obrir les seues possibilitats.

La motivació en aquest procés és un requisit. L'accés a les característiques diferencials, la comprensió i valoració de la seua utilitat funcional i que el xiquet/a realitze també altres aprenentatges que li servisquen, no només com base d'adquisició de la
lecto-escriptura, sinó que, a més li permeten aprofitar al màxim totes les seues potencialitats, proporcionant-li els coneixements, destreses, hàbits i actituds que faciliten la seua adaptació a les exigències lectores de l'Educació Primària.

Considerem que totes les habilitats que desenvolupa el xiquet/a amb les seues mans, en l'exercici dels treballs que realitza, potencien la coordinació
facilitadora i necessària per a l'escriptura.


D'aquesta forma treballem l'expressió escrita en la majoria d'activitats que realitzem en l'aula:

- HÀBITS I RUTINES:

• Assemblea: passar llista, reconeixement dels noms, dies de la setmana, mes, temps, refrany…

• Escriure la data, el temps, en la pissarra i en el calendari.

• Notícies de classe, diari o agenda.

• Escriure els noms dels encarregats/as.

- RACONS / organització de l'aula:

• Racó de les lletres.

• Racó de la biblioteca. Préstec de llibres.

- L’HORA DEL CONTE:

• Refranys.

• Contes.

• Poesies.

• Cançons.

• Endevinalles.

• Embarbussaments.

GRAFOMOTRICITAT:

• Material de Letrilandia, ed. Edelvives.
·Material de reforç elaborat pels mestres.

PROJECTE DE TREBALL:

• Vocabulari.

• Tipologia textual pròpia del projecte o del taller (carta, recepta…)

• Recerca d'informació en revista o premsa escrita.

BIBLIOTECA:

• Préstec de contes per al cap de setmana.

CAP DE SETMANA:

• El dilluns parlem del cap de setmana d’uns quants xiquets i xiquetes. Esporàdicament  realitzarem un treball en el qual dibuixen i escriuen el que han fet el cap de setmana o durant els ponts i festivitats. Partim de l’escriptura espontània.




7. Avaluació

Les característiques de l’avaluació en Educació Infantil (global, contínua i formativa) permeten al professorat d’esta etapa canalitzar la seua acció educativa i facilitar a l’alumnat quantitat i varietat d’experiències d’aprenentatge, a fi que cada xiquet i xiqueta assolisca el màxim desenvolupament possible de les seues capacitats, d’acord amb les seues possibilitats.
Avaluar consisteix a realitzar un seguiment al llarg del procés educatiu que, prenent com a indicadors d’avaluació els objectius generals del cicle, permeta posar-los en relació amb les característiques i possibilitats de l’alumnat, orientant i reconduint el procés d’ensenyament-aprenentatge.
D’entre els procediments de recollida d’informació, l’observació directa i sistemàtica es converteix en un instrument de primer ordre i ens permet realitzar el seguiment al llarg del procés educatiu, valorant i ajustant la intervenció educativa segons les dades obtingudes. Les entrevistes amb la família, la conversa amb l’alumnat, les situacions de joc i les produccions dels xiquets i les xiquetes permeten recollir informació individual sobre tal procés, ja que proporcionen dades globals i pautes d’actuació amb cada alumne.
L’avaluació es concep com un procés que té lloc al llarg de tot el projecte anual i els subprojecte. L’avaluació, per tant, no se centra únicament en el resultat final, sinó que ha d’impregnar totes les fases del procés educatiu: l’inici, el desenvolupament i la conclusió. El professorat ho té en compte per a reconduir el projecte d’acord amb este esquema avaluador. Els alumnes i les alumnes, per la seua banda, han de participar en totes les fases de l’avaluació del projecte.
A més de l’avaluació contínua per mitjà de l’observació directa i sistemàtica, al final de cada projecte hi ha un apartat específic d’avaluació, la realització d’un dossier on es pretén constatar els aprenentatges realitzats i que comporta una reflexió sobre el que s’ha aprés i la manera en què s’ha fet. Este apartat no pretén convertir-se en una activitat d’avaluació final que reculla, necessàriament, tots els continguts treballats, sinó revisar el procés seguit i reflexionar-hi. Es tracta que els alumnes siguen conscients dels aprenentatges realitzats i dels processos que els hi han portat, alhora que els contrasten amb el que es pretenia aprendre a l’inici de cada subprojecte.





No hay comentarios:

Publicar un comentario